آشپزی

روستای زیبای بله کو

آشپزی

چلوكباب كوبیده

مواد لازم برای 6 نفر:

- گوشت چرخ کرده؛ یک کیلوگرم
- پیاز؛ 300 گرم
- زعفران ساییده شده؛ یک قاشق چای‌خوری
- نمک و فلفل؛ به مقدار کافی


 

 روش پخت:

1 - ابتدا کاسه بزرگی آماده کرده و پیازها را پس از پوست کندن و شستن با رنده ریز در آن رنده کنید.

نکته: اگر پیاز آب انداخت با دست پیاز رنده شده را بچلانید و آب اضافی آن را خالی کنید.

2 - گوشت چرخ کرده را همراه با نمک و فلفل به پیاز رنده شده اضافه کنید. زعفران ساییده شده را نیز در کمی آب‌جوش حل کرده و در این مخلوط گوشتی بریزید و با دست‌تان مواد را خوب ورز دهید تا مایه کباب حالت چسبنده پیدا کند. سپس مخلوط گوشتی را به مدت 2 تا 3 ساعت در یخچال قرار دهید.

3 - برای سیخ کردن کباب هم مقدماتی لازم است. ابتدا در کاسه کوچکی مقداری آب سرد بریزید و کنار دست‌تان قرار دهید. حالا پیش از برداشتن مایه کباب دست‌تان را در آب خیس کرده، یک مشت از مایه را بردارید و به شکل دوک درآورید؛ سپس همان‌طور که مواد در دست راست‌تان قرار دارد، سیخ را روی مایه دوکی بگذارید و شروع به پوشاندن سطح سیخ با مایه کباب کنید.

در پایان دوباره دست‌تان را در آب سرد فرو کنید و روی سیخ فشار دهید تا اثر انگشتان شما بر گوشت باقی بماند. حالا ابتدا و انتهای کباب را به سیخ بچسبانید و کناری بگذارید. همین کار را درباره همه مواد و سیخ‌ها انجام دهید. سپس آتش را بر پا کرده، سیخ‌ها را روی آن قرار دهید. فقط به خاطر داشته باشید که ابتدا ب

 

اید آتش را مرتب باد بزنید تا گوشت خودش را بگیرد. وقتی گوشت کمی برشته شد، دیگر باد زدن لازم نیست.

نکته1: گوشت کباب کوبیده را 2بار چرخ کنید. در ضمن یا آن را به صورت خالص از گوشت گوسفند آماده کنید یا از ترکیب گوشت گوسفند و گوساله استفاده کنید. پخت کباب کوبیده با گوشت گوساله به‌تنهایی امکان ندارد زیرا گوشت گوساله فاقد چربی لازم است. البته استفاده از قسمت‌های خیلی چرب گوشت گوسفند نیز برای پخت کباب کوبیده مناسب نیست.

نکته 2: با وجود اینکه طبق این دستور دیگر نباید نگران ریختن کباب باشید ولی برای اطمینان بیشتر یکی دو تخم‌مرغ به مایه کباب اضافه کنید.

نکته 3: برنج این چلوکباب را هم به‌صورت جداگانه در قابلمه یا پلوپز آماده کنید.

+ نوشته شده در شنبه بیست و ششم اسفند 1391 ساعت 12:58 توسط نعمت الهوردی زاده 

 

ذرت مکزیکی

یک خوراک خوشمزه که الان در جای جای شهر تهران براش دکه درست شده و طرفدارهای زیادی هم داره .

مواد لازم :

کنسرو ذرت ... یک قوطی

آویشن

مارگارین

سس مایونز

قارچ

چیپس خلالی

پنیر پیتزا

آبلیمو

نمک و فلفل


ما به دو صورت می تونیم ذرت رو تهیه کنیم، یکی ذرت فریز شده یا کنسروه  که از بیرون میخریم و یکی تهیه ذرت از بلال به دست خودمونه! اینا زیاد فرقی با هم ندارن .
نوع اول که ساده است می خریم و کمی بخار میدیم و استفاده می کنیم ولی نوع دوم یعنی دون کردن بلال:
باید تمام دونه های ذرت رو از بلال جدا کنید که قلقش رو اگر بلد نباشید، کار سخت و طاقت فرسایی میشه !

 

 

ولی قلقش اینه که یه ردیف ذرت در راستای طولی بلال رو در بیایم که میشه لبه یه چاقوی بلند رو انداخت توش و مثل اهرم اون یک ردیف رو خالی کرد !
وقتی یک ردیف خالی شد، باقی ردیف ها رومی تونیم در عرض چند دقیقه با دست دون کنیم .
حالا هر چند تا بلال رو که خواستید دون کنید و یه آبی بهش بزنید که پرزهاش تمیز بشه !
بعد از شستن ، دونه های بلال رو داخل بخارپز می ریزیم و می گذاریم بپزه نمی شه زمان مشخصی واسه آب پز شدنش داد ولی یه چیزی حدود یک ربع تا نیم ساعت وقت رو می بره .فقط باید مواظب باشین که له نشه بعد از اینکه ذرتها پخته شدن، باید وارد مرحله اضافه کردن چاشنی بشید که یه چیز مهمه و مزه اصلی ذرت رو این چاشنی ها تعیین می کنه.


1. نمک به مقدار لازم

2. آویشن (آویشن از اون دسته ادویه هاست که تو خیلی از ملت ها ناشناخته مونده ! توی خیلی از غذاهای خوشمزه ای که بیرون درست میکنن، آویشن از ادویه های شدیداً پرکاریه ! مثل پیتزا یا سمبوسه )
پس این چـــاشـــنــی رو حتماً بهش اضافه کنید و سعی کنین کم کم این ادویه ریخته بشه اونقدر باید بریزید که بوش توی ذرت مشهود و قابل حس باشه!!


3. مارگارین یا کره (که معمولا مارگارین استفاده می شه ) یه مقداری که ظاهر ذرت رو براق بکنه البته بعضی ها روغن زیتون هم می زنن ولی معمولش مارگارین .


4. فلفل که اگر با غذای تند مشکل ندارید، میتونید یه مقدار خیلی کم فقط برای طعم گرفتن بریزید!


5. سس مایونز ! معمولش اینه که از سس مایونز معمولی استفاده میکنن و اگه کمی بهش آویشن هم اضافه کنید خوشمزه تر می شه .

6. آبلیمو به مقدار کم

۷ . قارچ رو هم جداگانه یه تفت بدید و یه چند دقیقه ای با ذرت ها بزارید بخار بخوره .

۸. لحظه آخر پنیر پیتزا رو به اندازه یه قاشق غذاخوری اضافه کنید تا کاملا آب بشه .

۹. چیپس خلالی رو در آخرین لحظه اضافه کنید که خمیر نشه.

نکته : قارچ یا چیپس خلالی  به دلخواه و ذائقه شماست .


و نکته پایانی اگه در منزل بخار پز دارین بهترین راه طبخ این خوراک استفاده از بخار پزه


برچسب‌ها: انواع دسرذرت مکزیکی

+ نوشته شده در یکشنبه سیزدهم اسفند 1391 ساعت 9:33 توسط نعمت الهوردی زاده 

 

طرز تهیه فلافل

فلافل از غذاهای لذیذ مناطق جنوبی کشور است که طرفداران زیادی در ایران و خارج از کشور دارد. بیشتر به صورت ساندویچ استفاده می شود. و یک میان وعده خوب و مقوی برای بچه هاست. فلافل با سس مخصوصی به نام سس تاتار مصرف می شود

مواد لازم:

  • نخود 1 پیمانه
  • باقلا زرد 1 پیمانه
  • سیر خرد شده 2 حبه
  • پیاز 1عدد
  • تخم مرغ 1عدد
  • تخم گشنیز آسیاب شده 1 قاشق مرباخوری
  • زیره 1 قاشق مرباخوری
  • آبلیمو1 قاشق مرباخوری
  • آرد 3 قاشق
  • فلفل قرمز و نمک 1 قاشق مرباخوری
  • ادویه به میزان لازم

طرز تهیه:

نخود و باقلا را از شب قبل خیس کنید. در چرخ گوشت یا در دستگاه خردکن، 1 تا 3 بار چرخ کنید تا کاملاً له شود. سیر، پیاز، تخم گشنیز،  آبلیمو را ریخته و دستگاه را روشن کنید.تخم مرغ را اضافه کرده و مخلوط کنید. آرد، زیره، فلفل قرمز، نمک و ادویه را اضافه کرده و کاملا در دستگاه له می کنیم تا خمیرسفتی حاصل شود.

روغن را داغ کنید. فلافل را با قالب مخصوصش که شبیه قاشق گرد است برداشته و در روغن داغ  فراوان با حرارت کم سرخ کنید تا مغز پخت شود.

-فلافل با سس مخصوص تاتار مصرف می شود.

- فلافل بیشتر به صورت ساندویچ مصرف می شود که برای هر نان ساندویچی معمولی 3 عدد فلافل، گوجه فرنگی و خیارشور نیاز است.

- سعی کنید پوست نخود را بگیرید.

- اگر فلافل زرد بود نشاندهنده این است که از نخود یا باقلا زرد استفاده شده است ولی معمولا از هر دو استفاده می شود. در ضمن این نکته را بدانید که خاصیت باقلای سبز بیشتر از باقلای زرد است.

- در هنگام سرخ شدن حرارت کم باشد تا مغزپخت شود


برچسب‌ها: فلافلغذای جنوبانواع ساندویچ

+ نوشته شده در یکشنبه سیزدهم اسفند 1391 ساعت 9:31 توسط نعمت الهوردی زاده

 

نان نخودچی

مواد لازم

آرد نخودچی نرم              750 گرم

 آرد سفید                      250 گرم

پودر قند                         500 گرم

روغن جامد                    500 گرم

هل                               1 قاشق مرباخوری

 

( برای تهیه این شیرینی می توانید برای بار اول ، یک سوم این مواد را به کار برید و زمانی که ظرایف پخت آن را متوجه شدید شیرینی را با مقدار های  داده شده تهیه کنید. یک سوم مواد یعنی 250 گرم آرد نخودچی، 85 گرم آرد سفید، 170 گرم پودر قند و 170 گرم روغن جامد)

طرز تهیه

پودر قند و روغن را مخلوط کرده ،  می زنیم تا مایه کاملاً نرم و لطیف شود. آرد سفید و آرد نخودچی را درمایه می ریزیم ، هل را اضافه می کنیم و خوب ورز می دهیم تا خمیر ، نرم و چسبنده شود ، به صورتی که اگر با دست گلوله ای درست کنیم آن گلوله باز نشود. خمیر را در کیسه نایلونی به مدت 1 الی 2 ساعت می گذاریم بماند ( هر چقدر خمیر بیشتر بماند پس از پخت حالت بهتری پیدا می کند) خمیر را به وسیله وردنه روی یک سینی که قبلا داخل آن را آرد پاشیده ایم به قطر 1 سانتی متر پهن می کنیم و با قالب های کوچک و مخصوص شیرینی نخودچی ( قالب گل چهارپر) قطعه های شیرینی را از خمیر جدا کرده ، در سینی فر می چینیم و در فر به مدت 20 الی 30 دقیقه در حرارت 300 درجه می پزیم. شیرینی ها باید کمی طلایی شوند. زمانی که شیرینی ها را از فر خارج کردیم پس از سرد شدن کامل آنها را در ظرف مخصوص می چینیم. امیدواریم از تهیه و طعم این شیرینی لذت ببرید.


برچسب‌ها: نان نخودچیغذای نعمت آشپز

+ نوشته شده در یکشنبه سیزدهم اسفند 1391 ساعت 9:29 توسط نعمت الهوردی زاده

 

طرز تهیه اشكنه

مواد لازم براي 6 نفر:

پياز متوسط 2 تا 3 عدد، روغن كنجد 150 گرم، تخم مرغ محلي 3 تا 4 عدد، شنبليله خشك و نرم يك قاشق سوپ خوري، آرد گندم سبوس دار دو قاشق سوپ خوري، زرد چوبه (در صورت تمايل) يك قاشق سوپ خوري، نمك و فلفل به مقدار كافي

 طرز تهیه:
پياز را خرد كرده با روغن در حرارت ملايم سرخ مي كنيم تا طلايي شود آرد و شنبليله را در پياز داغ كمي سرخ مي كنيم. در صورت مصرف زردچوبه آن را اضافه مي نماييم بعد 3 تا 4 ليوان آب داخل آن مي ريزيم مي گذاريم مايه چند جوش بزند، سپس به اندازه كافي به آن نمك و فلفل مي زنيم. تخم مرغ ها را در ظرفي مي شكنيم و با كمي نمك مخلوط مي كنيم و كم كم در مايه اشكنه مي ريزيم تا تخم مرغ ها يك جا بسته نشود بعد از 2 تا 3 جوش اشكنه را در ظرف مي كشيم در صورت تمايل مي توان تخم مرغ ها را در مايه اشكنه بشكنيم، ولي هم نزنيم تا در به صورت درسته روي مايه بماند.

+ نوشته شده در پنجشنبه دهم اسفند 1391 ساعت 11:59 توسط نعمت الهوردی زاده 

 

چیکن استراگانف

مواد لازم برای 4 نفر

  • فیله مرغ : 500 گرم
  • قارچ : 400 گرم
  • پیاز : ا عدد متوسط
  • خامه : 5/1 فنجان
  • خلال سیب زمینی:1 بسته
  • نمک ، فلفل : به میزان لازم
  • ادویه: به میزان دلخواه

     
    فیله مرغ را به قطعات کوچک ( باریک و به طول حدودا دو بند انگشت) تقسیم میکنیم و با پیازهای خورد شده در ماهی تابه با کمی روغن تفت میدهیم.فیله مرغ باید کاملا تفت داده شود و به رنگ سفید درآید.

     
    قارچها را خرد کرده و در ماهیتابه جداگانه ای حدود 4-3 دقیقه تفت میدهیم و به آن نمک و فلفل و سایر ادویه ها را اضافه میکنیم.

     
    وقتی مرغها به اندازه کافی سرخ شدند قارچ تفت داده شده را به آن اضافه میکنیم و کمی هم میزنیم تا مواد مخلوط شوند و بعد خامه را اضافه میکنیم و هم میزنیم و زیر شعله را خاموش میکنیم چون خامه لازم نیست زیاد حرارت ببیند . در مرحله آخر این مخلوط را درون ظرف مورد نظر خود میکشیم و سیب زمینی خلالی را روی آن میریزیم.

+ نوشته شده در دوشنبه هفتم اسفند 1391 ساعت 18:18 توسط نعمت الهوردی زاده 

 

گشنيز كباب آذربایجان

مواد لازم :

 

 گوشت چرخ‌كرده، 500 گرم

 لپه، 200 گرم

 پياز، 2 عدد متوسط

 تخم‌مرغ، 2 عدد

 گشنيز پاك‌شده، 500 گرم

ليمو عماني، 6 عدد

 آرد سفيد، يك قاشق سوپ‌خوري

روغن مايع به مقدار لازم براي سرخ‌كردن

نمك، فلفل و زردچوبه به ميزان كافي

 

طرز تهيه:

 

1 – ابتدا در يك قابلمه مقداري آب ريخته و لپه‌ها را پس از شستن، داخل آن بريزيد. قابلمه را روي شعله اجاق‌گاز به مدت 45 دقيقه تا يك ساعت قرار دهيد تا لپه‌ها بپزند.بعد از اين مدت، لپه‌هاي پخته‌شده را در سبدي ريخته و آب حاصل از پخت آن را در ظرف ديگري بريزيد و كنار بگذاريد.2 – يكي از پيازها را پوست كنده و بشوييد. گوشت چرخ‌كرده را با نصف يك عدد پياز، داخل دستگاه خردكن يا همان 3-2-1 بريزيد و اجازه دهيد كه كاملا له شود.پس از آن مخلوط له‌شده را به كاسه‌اي منتقل كنيد. حالا نصف ديگر پياز را با لپه پخته‌شده در دستگاه بريزيد و آن را نيز له كنيد. سپس مخلوط له‌شده پياز و لپه را به گوشت و پياز داخل كاسه اضافه كنيد و با دست خوب ورز دهيد.پس از آن، با اضافه‌كردن نمك، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم، مايه را مزه‌دار كنيد. حالا نوبت به تخم‌مرغ‌ها مي‌رسد؛ تخم‌مرغ‌ها را شكسته و به مايه اضافه كرده و خوب مخلوط كنيد. به اين ترتيب، مايه درست‌كردن كوفته‌ها آماده مي‌شود. [خواص تخم‌مرغ]نكته: اضافه‌كردن تخم‌مرغ به خاطر ايجاد چسبندگي در مواد و در نتيجه جلوگيري از وارفتن كوفته‌هاست.3 – در يك تابه متوسط مقداري روغن بريزيد و روي شعله اجاق‌گاز قرار دهيد تا داغ شود. سپس مخلوط گوشت و لپه آماده شده را به صورت كوفته‌هاي كوچك درآورده و داخل روغن سرخ كنيد.نكته: توجه داشته باشيد اندازه كوفته‌ها بايد كمي از گردو بزرگ‌تر باشد.پس از اينكه تمام مخلوط گوشتي به كوفته‌هاي سرخ‌شده تبديل شد، آنها را كنار بگذاريد.4 – گشنيزهاي پاك‌شده را بشوييد و داخل سبدي بريزيد پس از اينكه آب اضافي‌شان خارج شد، آنها را خرد كنيد.نكته: گشنيزها نبايد به صورت ساتوري و ريز خرد شوند بلكه براي اين غذا گشنيزها بايد درشت‌تر باشند.تابه كوچكي آماده كرده و مقداري روغن در آن بريزيد. تابه را روي شعله اجاق‌گاز قرار دهيد تا داغ شود سپس گشنيز خردشده را در روغن تفت دهيد.5 – پياز دومي را نيز پس از پوست‌كندن، شسته و ريز خرد كنيد. سپس قابلمه متوسطي آماده كنيد و كمي روغن در آن بريزيد و روي حرارت بگذاريد تا داغ شود.پياز خردشده را داخل روغن به قدري سرخ كنيد كه طلايي‌رنگ شود. سپس يك قاشق آرد به آن بيفزاييد و با پيازداغ مخلوط كنيد تا آرد نيز كمي تفت داده شود.پس از آن، آب لپه را با يك پيمانه آب به اين قابلمه اضافه كنيد. حالا ليمو عماني‌ها را شسته و داخل هركدام با چنگال، چند سوراخ ايجاد كرده و در قابلمه بريزيد.پس از آنكه آب جوشيد و ليمو عماني‌ها نيز داخل آن چند جوش زدند، گشنيز تفت‌داده شده را اضافه كنيد و بگذاريد 15 دقيقه حرارت ببيند سپس كوفته‌هاي سرخ شده را به مخلوط ليمو عماني و گشنيز افزوده و 4 تا 5دقيقه ديگر حرارت دهيد تا كوفته‌ها نيز بپزند. پس از اين مدت غذا آماده است.

+ نوشته شده در پنجشنبه سوم اسفند 1391 ساعت 11:58 توسط نعمت الهوردی زاده 

 

طرز تهیه كته شيرازي فارس

مواد لازم :
برنج 500 گرم
گوشت مرغ 1200 گرم
زعفران 0.25 فنجان
روغن 0.5 فنجان
كره 0.5 فنجان
ماست ساده پر چرب 0.5 فنجان
بادمجان 5 عدد
زرشك 50 گرم
زرده تخم مرغ 2 عدد
زيره قدري
زردچوبه قدري
فلفل قدري
نمك قدري

 

 

طرز تهيه :
بادمجانها را حلقه حلقه و يا لايه لايه سرخ مي كنيم , زرشك را با كمي شكر سرخ مي كنيم مرغ را با يك پياز متوسط , نمك و زرد چوبه و مقداري آب مي پزيم تا يك ليوان سرخالي آب مرغ باقي بماند , سپس برنج را بصورت صافي و زنده بر ميداريم , در يك ظرف ماست زرده تخم مرغها و مقداري برنج را خوب مخلوط كرده و روغن را كف قابلمه بزرگي ريخته و مقداري از مواد ته چين را كف قابلمه ريخته و با پشت قاشق صاف مي كنيم , سپس يك لايه مرغ و يك لايه بادمجان و مقداري زرشك سرخ شده و زيره روي مواد مي ريزيم , مجددا يك لايه برنج سفيد ريخته و از بقيه مواد هم لايه به لايه روي برنج مي ريزيم , در پايان كمي برنج سفيد مي ريزيم و با پشت قاشق كمي فشار مي دهيم , آب مرغ و روغن را گرم كرده با مقداري زعفران آبگرفته مخلوط كرده و روي برنج مي ريزيم , در قابلمه را مي زنيم و انرا در فر قرار مي دهيم حرارت فر 175 درجه سانتيگراد و مدت پخت يك و نيم ساعت در طبقه وسط مي باشد .

+ نوشته شده در چهارشنبه دوم اسفند 1391 ساعت 9:57 توسط نعمت الهوردی زاده

 

خورش خلال بادام کرمانشاهی

 

 

مواد لازم:
▪ گوشت گوسفندی ۵۰۰ گرم
▪ خلال بادام ۲۵۰ گرم
▪ زرشک سیاه دو قاشق غذاخوری
▪ پیاز سه عدد
▪ زعفران حل شده در آب دو قاشق غذاخوری
▪ رب گوجه فرنگی یک قاشق غذاخوری
▪ زردچوبه یک دوم قاشق مرباخوری
▪ روغن به میزان لازم
▪ نمک و فلفل به میزان لازم.
● طرز تهیه:
۱) پیازها را خلالی کرده و در روغن کمی تفت دهید تا طلایی شود.
۲) گوشت را خرد کنید و به پیاز اضافه کرده کمی تفت دهید سپس زردچوبه را بیفزایید.
۳) مقداری آب بریزید و به مدت یک ساعت روی حرارت ملایم بگذارید تا گوشت نیم پز شود.
۴) بادام ها را شسته کمی تفت دهید تا از حالت خامی درآید سپس همراه با زعفران به گوشت اضافه کنید.
۵) رب گوجه فرنگی را در کمی روغن تفت دهید و با نمک و فلفل به خورش اضافه کنید.
کمی که پخت زرشک را به عنوان ترشی به خورش اضافه کنید و صبر کنید تا خورش جا بیفتد (برای پختن گوشت مدت دو ساعت کافی است).


برچسب‌ها: خورش ايرانينعمت الهوردي زاده

+ نوشته شده در دوشنبه بیست و سوم بهمن 1391 ساعت 10:30 توسط نعمت الهوردی زاده

 

طرز تهیه املت اسفناج مکزیکی

 

 

مواد لازم (برای ۲ نفر)
▪ ۴ عدد تخم مرغ
▪ یک قاشق سوپ خوری گشنیز تازه خرد شده
▪ کمی نمک
▪ کمی پودر زیره سبز
▪ روغن برای چرب کردن ماهیتابه
▪ یک چهارم پیمانه از پنیر مورد علاقه خوابانده شده در فلفل تند و روغن زیتون (این پنیر را میتوانید با قرار دادن مکعبهایی از پنیر مورد نظرتان در ظرفی پر از روغن زیتون و فلفل قرمز تند تهیه کنید. درب ظرف را بسته و در یخچال نگهداری نمایید.)
▪ سه چهارم پیمانه برگهای کوچک اسفناج
▪ چاشنی ذرت و فلفل مطابق دستور تهیه زیر
● روش تهیه
۱) تخم مرغها، گشنیز، نمک و زیره را در یک کاسه متوسط ریخته و تا زمانی که کف کرده و رنگ تخم مرغها روشن شود، بهم میزنیم.
۲) یک ماهیتابه نچسب متوسط را با کمی روغن چرب کرده و میگذاریم داغ شود.


۳) مخلوط تخم مرغ را دراخل آن ریخته و بدون هم زدن میگذاریم بپزد.زملنی که مخلوط در زیر و کناره ها سفت شد، دور آنرا با کفگیر کوچکی از لبه ظرف جدا کرده و با اریب گرفتن ظرف، مایه نپخته را به زیر هدایت میکنیم، به این کار ادامه میدهیم تا زمانی که تمام مخلوط تخم مرغ تقریبا سفت و پخته شود. سپس روی آنرا با پنیر رنده شده، سه چهارم اسفناجها و نیمی از چاشنی ذرت میپوشانیم و با کفگیر نیمی از املت را بر روی بخش دیگر تا میکنیم، بقیه اسفناج و ذرت را روی آن ریخته، املت را به دو قسمت تقسیم کرده و در ظرفها میکشیم.


چاشنی ذرت فلفل برای دو نفر: در یک کاسه کوچک یک چهارم پیمانه فلفل قرمز شیرین خرد شده را با یک چهارم پیمانه دانه ذرت پخته، ۲ قاشق سوپخوری پیاز قرمز خرد شده و ۱ قاشق سوپخوری گشنیز تازه خرد شده مخلوط میکنیم.

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در یکشنبه بیست و دوم بهمن 1391 ساعت 13:41 توسط نعمت الهوردی زاده 

 

طرز تهیه خورشت باقلاقاتق گیلان

باقلاقاتق

 

 

مواد لازم:
▪ ۳ کیلو گرم باقلای رشتی سبز و تازه یا ۵۰۰ گرم باقلای رشتی خشک
▪ ۴ قاشق غذاخوری شوید (خشک یا تر)
▪ ۳ عدد تخم مرغ
▪ یک و نیم بته سیر
▪ نصف قاشق چایخوری زردچوبه
▪ ۲۵۰ گرم روغن یا کره
▪ فلفل و نمک به مقدار کافی
● طرز تهیه:
یکی از معروفترین خورشتهای گیلان، باقلاقاتوق است. باقلای رشتی دو پوسته است که باید هر دو پوست آنرا گرفت. امروزه میتوان این باقلا را بصورت پوست گرفته و آماده در میدان تجریش تهران یافت. نمونه خشک آن که دارای یک پوست میباشد و بسیار شبیه لوبیا میباشد در مغازه های ایرانی خارج از کشور نیز فروخته میشود که باید آنرا یک شب در آب ولرم خیس نموده و سپس پوست آنرا گرفت.
باقلای رشتی را با سیر ریز شده و زردچوبه و شوید و روغن مخلوط نموده و تفت میدهیم. آنگاه بدان آب اضافه مینماییم تا روی باقلا را بگیرد. حرارت را کم مینماییم تا آهسته بجوشد و باقلا بپزد. مراقب باشید باقلا له نشود. سپس تخم مرغ را در آن شکسته و در ظرف را میگذاریم تا تخم مرغ بسته شود. نمک و فلفل زده و سرو مینماییم. این خورشت با برنج، ماهی دودی یا شور، زیتون پرورده صرف میشود.

 

 

 

 

 

+ نوشته شده در یکشنبه بیست و دوم بهمن 1391 ساعت 10:47 توسط نعمت الهوردی زاده

 

برگرفته از وب الاگ آشپزی شهرستان ماکو http://a-n-m.blogfa.com/ 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نويسنده : A.A. MADADI